Kaiju Harinen

Research Fellow

Phd

• Decolonial research, anti-racist pedagogy, and literary arts
• Representations of intersectional discrimination and migration in literature
• Empirical research on literature and reading
• Development of reading circle methods
• Research on young people’s experiences of multiple crises
• French-language literature
• Minority literatures
• Social influence/activism

 
ORCID

Introduction

As a literary scholar, I am interested in socially engaged research and the application of creative and empirical methods to theoretical research. In my intersectional, multidisciplinary dissertation, I analyze the performative representation of gender and race in autobiographical literature written by West African women. After my dissertation research, I have studied the effects of reading minority literature about inequality and discrimination on readers of different ages and, based on this, developed an anti-racist reading circle method. In

Projects

Monikriisin varjossa. Nuorten eletty kokemus risteytyvien kriisien yhteiskunnissa. Koneen Säätiö, (2025-2028). PI Johanna Nurmi.

Intersectional Reading, Social Justice and Literary Activism (INTERACT), Koneen Säätiö, (2022-2025). PI Kaisa Ilmonen.

Essential publications

Harinen, Kaiju (upcoming). A Model for Change: Intersectional Critical Reading in Reading Groups of Minority Literature and Literature-Based Creative Writing. Teoksessa Kaisa Ilmonen, Marta-Laura Cenedese & Kaiju Harinen (Eds.). Intersectional Reading, Social Justice and Literary Activism. London and New York: Routledge.

Harinen, Kaiju & Ovaska, Anna (upcoming). Aktivistisen ja sitoutuneen kirjallisuudentutkimuksen ja lukemisen mahdollisuuksia. Teoksessa Anna Ovaska, Eevastiina Kinnunen, Kaiju Harinen, Roosa Suomalainen, Olli Löytty & Toni Lahtinen (eds.). Empiirisiä menetelmiä kirjallisuuden ja lukemisen tutkimukseen. Helsinki: SKS.

Jytilä, Riitta, Kinnunen, Eevastiina, Harinen, Kaiju, Nykänen, Elise & Parente-Čapková, Viola (tulossa). Turvallinen tila lukea ja keskustella: lukupiiritutkimuksen eettisiä kysymyksiä. Teoksessa Anna Ovaska, Eevastiina Kinnunen, Kaiju Harinen, Roosa Suomalainen, Olli Löytty & Toni Lahtinen (eds.). Empiirisiä menetelmiä kirjallisuuden ja lukemisen tutkimukseen. Helsinki: SKS.

Harinen, Kaiju (2024). Vers un instrument pédagogique intersectionnel et transformatif : les cercles de lecture antiracistes en classe de FLS. Teoksessa Hasheem Hakeem & Caroline Lebrec (Eds.). Arborescences. Revue d’études littéraires, linguistiques et pédagogiques de langue française. Au-delà de l’inclusion : pour une pédagogie critique, intersectionnelle et décolonisante, 37–54. doi: https://doi.org/10.7202/1113548ar

Harinen, Kaiju (2024). “Intersectional reading, social justice & literary activism (INTERACT).” [Video] (Academic). Sage Research Methods. https://doi.org/10.4135/9781529696387

Harinen, Kaiju (2023). Lue ja ymmärrä paremmin! Rasisminvastaiset lukupiirit ja kirjallisuuslähtöinen sanataide. Minka Salmirinne, Hanna Dufva, Jenni Turunlahti & Jasmine Westerlund (Eds.) Sanataidetta on enemmän! Sanataide hyvinvointia rakentamassa. Turku: Kustantamo Kita, 42-61.

Harinen, Kaiju (2023). Minna Salamin kerronnallisen aktivismin keinot. AVAIN – Kirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti, 20(2), 4–23. https://doi.org/10.30665/av.125414

Harinen, Kaiju (2018). « Défaire » La femme africaine : intersectionnalité performative dans les oeuvres semi-autobiographiques de Calixthe Beyala et de Ken Bugul. Annales Universitetis Turkuensis. Turku: Painosalama. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7351-4

Teaching and supervision

• Francophone literature. University of Turku, French, 2013, 2025.

• Anti-racist reading circle course, University of Turku, general literary studies (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2024.

• Reading circle course on social discourses, University of Turku, French (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2022, 2023, 2024.

Intersectionnalité, lecture et littérature reading circle in cooperation with Marta-Laura Cenedese, University of Turku, French (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2022.

•  French grammar. University of Helsinki, Helsinki Region Summer University, University of Turku and Åbo Akademi, French, 2025, 2021, 2020, 2008.