
Kaiju Harinen
Research Fellow kaiju.harinen@migrationinstitute.fi
Phd
• Decolonial research, anti-racist pedagogy, and literary arts
• Representations of intersectional discrimination and migration in literature
• Empirical research on literature and reading
• Development of reading circle methods
• Research on young people’s experiences of multiple crises
• French-language literature
• Minority literatures
• Social influence/activism
Introduction
As a literary scholar, I am interested in socially engaged research and the application of creative and empirical methods to theoretical research. In my intersectional, multidisciplinary dissertation, I analyze the performative representation of gender and race in autobiographical literature written by West African women. After my dissertation research, I have studied the effects of reading minority literature about inequality and discrimination on readers of different ages and, based on this, developed an anti-racist reading circle method. In
Projects
Monikriisin varjossa. Nuorten eletty kokemus risteytyvien kriisien yhteiskunnissa. Koneen Säätiö, (2025-2028). PI Johanna Nurmi.
Intersectional Reading, Social Justice and Literary Activism (INTERACT), Koneen Säätiö, (2022-2025). PI Kaisa Ilmonen.
Essential publications
Harinen, Kaiju (upcoming). A Model for Change: Intersectional Critical Reading in Reading Groups of Minority Literature and Literature-Based Creative Writing. Teoksessa Kaisa Ilmonen, Marta-Laura Cenedese & Kaiju Harinen (Eds.). Intersectional Reading, Social Justice and Literary Activism. London and New York: Routledge.
Harinen, Kaiju & Ovaska, Anna (upcoming). Aktivistisen ja sitoutuneen kirjallisuudentutkimuksen ja lukemisen mahdollisuuksia. Teoksessa Anna Ovaska, Eevastiina Kinnunen, Kaiju Harinen, Roosa Suomalainen, Olli Löytty & Toni Lahtinen (eds.). Empiirisiä menetelmiä kirjallisuuden ja lukemisen tutkimukseen. Helsinki: SKS.
Jytilä, Riitta, Kinnunen, Eevastiina, Harinen, Kaiju, Nykänen, Elise & Parente-Čapková, Viola (tulossa). Turvallinen tila lukea ja keskustella: lukupiiritutkimuksen eettisiä kysymyksiä. Teoksessa Anna Ovaska, Eevastiina Kinnunen, Kaiju Harinen, Roosa Suomalainen, Olli Löytty & Toni Lahtinen (eds.). Empiirisiä menetelmiä kirjallisuuden ja lukemisen tutkimukseen. Helsinki: SKS.
Harinen, Kaiju (2024). Vers un instrument pédagogique intersectionnel et transformatif : les cercles de lecture antiracistes en classe de FLS. Teoksessa Hasheem Hakeem & Caroline Lebrec (Eds.). Arborescences. Revue d’études littéraires, linguistiques et pédagogiques de langue française. Au-delà de l’inclusion : pour une pédagogie critique, intersectionnelle et décolonisante, 37–54. doi: https://doi.org/10.7202/1113548ar
Harinen, Kaiju (2024). “Intersectional reading, social justice & literary activism (INTERACT).” [Video] (Academic). Sage Research Methods. https://doi.org/10.4135/9781529696387
Harinen, Kaiju (2023). Lue ja ymmärrä paremmin! Rasisminvastaiset lukupiirit ja kirjallisuuslähtöinen sanataide. Minka Salmirinne, Hanna Dufva, Jenni Turunlahti & Jasmine Westerlund (Eds.) Sanataidetta on enemmän! Sanataide hyvinvointia rakentamassa. Turku: Kustantamo Kita, 42-61.
Harinen, Kaiju (2023). Minna Salamin kerronnallisen aktivismin keinot. AVAIN – Kirjallisuudentutkimuksen Aikakauslehti, 20(2), 4–23. https://doi.org/10.30665/av.125414
Harinen, Kaiju (2018). « Défaire » La femme africaine : intersectionnalité performative dans les oeuvres semi-autobiographiques de Calixthe Beyala et de Ken Bugul. Annales Universitetis Turkuensis. Turku: Painosalama. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7351-4
Teaching and supervision
• Francophone literature. University of Turku, French, 2013, 2025.
• Anti-racist reading circle course, University of Turku, general literary studies (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2024.
• Reading circle course on social discourses, University of Turku, French (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2022, 2023, 2024.
• Intersectionnalité, lecture et littérature reading circle in cooperation with Marta-Laura Cenedese, University of Turku, French (implementation as part of Kone Foundation INTERACT research project), 2022.
• French grammar. University of Helsinki, Helsinki Region Summer University, University of Turku and Åbo Akademi, French, 2025, 2021, 2020, 2008.